Den enkle vej til søgeordsoptimering

”Du ønsker at blive fundet på nettet. Vi ønsker at hjælpe” – Googles egen beskrivelse af Search Console.

De fleste virksomheder kender vigtigheden af at blive fundet på google. Herhjemme foretages 95 pct. Af alle søgninger på den populære søgemaskine og særligt efter ankomsten af smartphone og tablets har google forstærket sin position på markedet.

For at optimere sin synlighed og få andel i den store mængde trafik, er det essentielt at ens hjemmeside får tilkoblet ”Search Console”.  Som med rigtig mange andre Google programmer er værktøjet gratis og kan danne grobund for en del af virksomhedens SEO-indsats. Der er flere måder hvorpå du kan koble din side op med Search Console og det gøres direkte på siden. (https://www.google.com/webmasters/)

Det kan du bla. se:

  • På hvilke søgeord kommer du frem i google (Impressions)
  • Hvilke søgeord giver trafik til dit website (klik)
  • Hvilke landingssider besøges oftest

Det kan du se i Google Search Console

Google Search Console er et forholdsvis omfattende stykke værktøj som også benyttes til at få et overblik over tekniske SEO-dicipliner, herunder: Crawl-statistik, HTML performance, struktureret data, sitemaps, robots.txt og meget mere. Derudover leverer Search Console mere jordnær data i form af søgeord, klik og CTR (Click-through-rate).

I denne artikel giver vi et eksempel på, hvordan du kan udnytte Search Console til at skaffe mere relevant trafik.

En stigning i antal impressions (visninger) på  søgeordet ”Digital strategi”

Visninger fortæller hvor meget eksponering man har på et givent søgeord. Vertica.dk oplevede sidste år en stigning i eksponeringer på søgeordet ”Digital strategi” og havde på daværende tidspunkt ikke en optimeret landingsside til netop denne søgeterm.

Søgeordet falder godt i tråd med sidens øvrige indhold, samt Verticas kompetencer indenfor e-handel.

Søgeordet ”Digital strategi” er ifølge Google Keywordplanner et søgeord med høj konkurrence, men det betyder ikke at man skal lade sig skræmme. Med den rigtige landingsside og det rigtige indhold kan man stadig komme godt frem i søgemaskinen.

Det gode ved at optimere mod et søgeord, er at det oftest kaster trafik fra lign. Søgeord som lægger sig tæt op at sin udvalgte søgeterm. Dvs. Selvom Google keywordplanner estimerer at konkurrencen er høj på søgeordet ”Digital strategi” og trafikken forholdsvis beskeden, så kan det alligevel give mening at kaste tid efter en optimering af det udvalgte søgeord.

En langtidsholdbar SEO løsning

Ved at dedikere end landingsside til den specifikke søgeterm og samtidig gøre landingssiden relevant i sammenhæng med det øvrige indhold giver du google de bedste arbejdsbetingelser for at belønne dig i søgemaskinen.

Søgeords tjekliste til din landingssigde – Her skal dit søgeord placeres for at opnå fremgang:

  • Din URL
  • Din hoved- eller undermenu
  • Din H1
  • Starten af dit primære content
  • Dit title-tag & Meta description

Derudover kan du:

  • Linke til indhold som læner sig op af søgeordet (cases, konkrete ydelser, blogindlæg)
  • Indsætte relevant billede hvor søgeordet bruges som filnavn eller som alt. tekst.
  • Indsætte øvrige content-objekter som film, infografik eller lign.

Som de fremgår af billedet til højre, har søgeordet bevæget sig fra at være et søgeord der skaffer impressions, til at være et søgeord der skaffer klik til siden. I dag er ”Digital strategi eksempel” og ”Digital strategi” hhv. Nr. 9 og 11 over søgeord der skaffer mest trafik til Vertica.dk.

Det kan altså sagtens være meningsfuldt at kaste tid efter SEO på søgeord med høj konkurrence, da det giver nærring til nye søgeord der også vil begfynde at skaffe trafik til siden.

Som det fremgår af nedenstående graf, har søgeordet organisk bevæget sig længere op i søgeresultatet og ligger i dag og kæmper om de eftertragtede placeringer på side ét.

Har du styr på dine søgeord og dine potentielle søgeord? En analyse af dine nuværende og potentielle søgeord kan give jer en god idé om hvilke muligheder jeres hjemmeside har, for at booste trafikken yderligere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.